Veertigdagentijd 2022

‘Je land is je leven’

gepubliceerd: dinsdag, 22 februari 2022

De veer­tig­da­gen­tijd nodigt ons elk jaar opnieuw uit tot extra be­zin­ning en ver­die­ping, als voor­be­rei­ding op het hoog­feest van Pasen. Dit jaar willen we dit extra sti­mu­leren aan de hand van het campagne­pro­ject van de Vas­ten­ac­tie ‘Je land is je leven’ en van het hon­gerdoek ‘U geeft mijn voeten de ruimte’.
Dit hon­gerdoek zullen we laten rond­gaan in al onze kerken, ook in de Immanuel­paro­chie, als extra bron van in­spi­ra­tie in de li­tur­gie van die zater­dag/zon­dag. Tijdens die­zelfde vie­ring willen we ook aan­dacht geven aan de Vas­ten­ac­tie en collec­te­ren voor dit goede doel.

Hongerdoek

Het hon­gerdoek ontstond aan het begin van de corona­pan­de­mie in het atelier van kunstenares Lilian Moreno Sánchez in Augs­burg. Ze ont­wik­kelde de ideeën voor de afbeel­ding al in 2019, maar nu kregen deze ideeën een andere lading doordat de wereld ver­an­der­de. Het virus legt grenzen op en con­fron­teert ons met de kwets­baar­heid van een mens. Met het hon­gerdoek wil de kunstenares de hoop delen dat een betere wereld moge­lijk is als we samen verant­woor­de­lijk­heid nemen voor elkaar. In die hoop sluit ze niet haar ogen voor de harde reali­teit: in deze hon­gerdoek staat dan ook de span­ning tussen het lij­den en de hoop op een beter leven centraal.

6 maart         Hoeven
13 maart         Fijnaart
13 maart         Zeven­bergen
26 maart    Bosschen­hoofd