Werkgroep Diaconie ontvangt vluchtelingen

gepubliceerd: maandag, 12 februari 2018

Ongeveer tien vluch­te­lingen uit Eritrea, statush­ou­ders en woo­nach­tig in de ge­meen­te Halder­berge, bezochten vrij­dag 2 februari de Basiliek op uit­no­di­ging van de Werk­groep Diaconie.

“We moeten ons als kerk ook gastvrij opstellen voor deze mensen. Zij hebben onze aan­dacht hard nodig ”, aldus diaken Peter Hoefnagels in zijn wel­komst­woord. De Eritreeërs wer­den vergezeld door vier vrij­wil­li­gers van Vluch­te­lingen­werk Halder­berge. Zo waren er een taalcoach, een spreekuur­me­de­werker en een maat­schap­pe­lijk bege­lei­der bij. Tijdens de rond­lei­ding viel op dat de namen van de meeste heiligen ook bij de vluch­te­lingen bekend waren, zoals Maria, Anna en Jozef. In Eritrea is name­lijk zo’n 50% christen en lid van de Eritrees-Orthodoxe Tewahedo Kerk. Na afloop van de rond­lei­ding werd een kopje koffie of thee met koek aangebo­den in de Cuypers­zaal in de crypte. Aan één lange tafel werd genoeglijk gepraat, soms met gebaren­taal, in een open en gastvrije sfeer. De aanwe­zigen waren tevre­den met deze ont­moe­ting. Voor de Eritreeërs is de drempel om vie­rin­gen in de kerk te gaan bijwonen verlaagd. Ook wer­den plannen gesmeed om het bezoek te herhalen.