Bart Leijs 25 jaar koster in de Basiliek

gepubliceerd: woensdag, 26 oktober 2016
Bart Leijs 25 jaar koster in de Basiliek
(foto: Willem Snijders)

Op zon­dag 23 ok­to­ber 2016 werd in de Basiliek aan­dacht ge­schon­ken aan het 25-jarig jubileum van koster Bart Leijs.

In zijn toe­spraak gericht tot de jubila­ris haalde pastoor Prasing aan, dat in al die jaren, er het nodige in de kerk is veran­derd. Van één pastoor in iedere geloofs­ge­meen­schap naar een pas­to­raal team werk­zaam in een pa­ro­chie bestaande uit meer­dere geloofs­ge­meen­schappen. Dat betekent dat niet alles meer zo dui­de­lijk en ge­mak­ke­lijk is als 25 jaar gele­den. Het houdt in dat kosters flexibel moeten zijn en in moeten kunnen spelen op de wensen van meer­dere voor­gan­gers.

25 jaar heeft Bart er aan mee­ge­werkt dat de vie­rin­gen in het weekend, de uit­vaar­ten, de hu­we­lij­ken en de dopen doorgang kon­den vin­den door te zorgen voor een goede voor­be­rei­ding. Hij heeft mee­ge­werkt aan het aanleggen van de kerst- en de paastuinen en het dage­lijkse on­der­houd van de kerk. 25 jaar koster zijn is heel wat.

Bart kreeg uit han­den van pastoor Prasing als dank hier­voor een beeld aangebo­den van de H. Bernardus. En omdat Bart ook nog jarig was op deze dag, wer­den de felici­ta­ties niet alleen onder­streept met een welge­meend applaus maar ook met het zingen van Lang zal hij leven. Pastoor Prasing sprak de hoop uit dat Bart nog lange tijd, in goede ge­zond­heid, als koster aan de Basiliek verbon­den mag blijven.